7 tips voor een succesvolle zoektocht naar een uitdaging

Ben je op zoek naar je eerste job of ben je toe aan een nieuwe uitdaging?

Het zoeken naar je eerste- of een nieuwe uitdaging is geen simpele taak (en zeker niet in deze periode!). Toch staat de werkwereld niet helemaal stil, en zijn er dus nog steeds opportuniteiten. Maar de zoektocht is niet vanzelfsprekend, en kan het uitdraaien tot een moeilijke weg die alle motivatie en focus wegneemt.

Om je te helpen, geven we je 7 tips voor een betere zoektocht naar een uitdaging!

 

  • FOCUS

Als je de zoektocht begint, dan weet je dat er focus en veel toewijding nodig is om een sollicitatiegesprek te krijgen en uiteindelijk een job aangeboden te krijgen.

Het is belangrijk om verschillende criteria ’s (taken, functies, regio, type bedrijf, talen) op voorhand te bepalen, zodat je op een gerichte manier je zoektocht kan starten.


  • HUNT PROACTIVELY

Als je alleen op zoek gaat gaan naar openstaande vacatures, loop je het risico grote kansen te missen. Wees niet bang om proactief te zijn bij het zoeken naar een uitdaging. Maak een lijst van bedrijven waarvoor je zou willen werken en e-mail hun om te informeren naar huidige en aankomende uitdagingen. Laat maar zien dat je geïnteresseerd bent en dat je deel wilt uitmaken van het bedrijf!


  • COVER LETTER FAILURE

In tegenstelling tot wat je hoort of leest, zijn motivatiebrieven nog steeds belangrijk. Ze zijn niet noodzakelijk voor elke functie, maar je zou er altijd eentje moeten hebben klaar voor gebruik. En toch is dit waar de meeste fouten gemaakt worden.

Zorg er dus voor dat de focus er is wanneer je aan je motivatiebrief begint: Vermijd schrijffouten, verander steeds de gegevens van de ontvanger, personaliseer naar gelang de functie en wees concreet.

Je motivatiebrief is jouw kans om op te vallen. Vergeet dus niet de tijd te besteden die nodig is om een goede motivatiebrief te schrijven.

 

  • NETWORK, NETWORK, NETWORK

Verberg je zoektocht niet. Integendeel, je moet er zoveel mogelijk over praten met de mensen om je heen. Praat met vrienden en familie die in vergelijkbare functies of sectoren werken en probeer je connecties te gebruiken om in contact te komen met de juiste mensen die je verder kunnen helpen.

Onderschat de kracht van mond-tot-mondreclame niet!

Maak ook gebruik van sociale media om je zoektocht openbaar te maken. Je zal versteld staan hoeveel mensen jou verder helpen dankzij één post!

  • BE VISIBLE

We zijn in een tijdperk gekomen waar sociale media meer dan een rol spelen in je zoektocht. Sociale media zorgt voor je virtuele identiteit. Bedrijven zullen je zoeken op het internet of op de verschillende sociale netwerken. Het is van cruciaal belang om op zijn minst een up-to-date LinkedIn-profiel te hebben met een paar connecties, je laatste professionele ervaringen en misschien zelfs een paar aanbevelingen. Dit zal zorgen dat je meer zichtbaar bent bij bedrijven en jouw kansen op contacten zal vergroten.

 

  • BE CREATIVE, BUT NOT WITH YOUR MAIL ADDRESS

Gebruik een professioneel e-mailadres. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het wordt vaal over het hoofd gezien. Onthoud dat elke keer dat je jouw e-mailadres aan iemand geeft, die persoon lid wordt van je professionele netwerk. Jouw e-mailadres vertegenwoordigt je.

Kies voor naam.achternaam@operator.be/com. Als het niet beschikbaar is, probeer dan varianten die jouw voor- en achternaam bevatten, zoals cijfers of leestekens.


  • HELLO WHO?

Zoals je e-mailadres, is een professionele voicemail het laatste dat in je opkomt, maar als je solliciteert, onthoud dan dat wanneer iemand je terugbelt ze heel mogelijk je voicemail tegenkomen. Grappige voicemails van een paar jaren geleden zullen geen indruk maken op de bedrijven..

Kies voor een korte en professionele spraakboodschap.


Stay motivated!

Overzicht blogs
7 tips voor een succesvolle zoektocht naar een uitdaging

7 tips voor een succesvolle zoektocht naar een uitdaging

Deel met je vrienden:
Overzicht blogs

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x